Search
  • Maja Schondel

Genåbningsangst - interview på TV2NEWS




Torsdag d.10.juni var jeg inviteret i TV2NEWS for at tale om genåbningsangst. Jeg blev interviewet af Thomas Buch Andersen og her får du de vigtigste pointer fra vores samtale.


  • Hvad er det der kan virke angstprovokerende for nogen af os og hvordan viser angsten sig?

Vi har levet over et år med coronarestriktioner i et mere eller mindre lukket samfund og med god afstand til hinanden. For mange af os har der været vendt op og ned på vores hverdag. Vi har tilpasset os til livet i et nedlukket samfund og hvor det at bevæge sig uden for døren og være i nærheden af andre mennesker, har været forbundet med risiko for smitte. I det perspektiv, er det ikke så underligt, at det kan virke angstprovokerende, når samfundet begynder at åbne op – og det er ikke lige let for alle.

For nogen er der måske særlig fokus på det farlige i, at der stadig er virus derud, at vi risikere at bringe smitte videre. For andre er det måske særligt, det at være i sociale situationer, som kan vække angst. Man taler om social angst, hvor vi frygter andre menneskers kritiske vurdering. Mange synes det er svært at træde ud af isolationen og ind på den sociale scene igen i forbindelse med genåbningen. Man kan tale om at "den sociale muskel" er blevet slap og skal genoptrænes hos mange af os. Det kan vise sig ved at vi lettere føler os usikre og kejtede i sociale situationer.

  • Rammer det også folk, der ikke normalt lider af angst?

Ja og det kan for nogen virke helt paradoksalt - noget jeg har glædet mig til - at min hverdag kunne blive mere normal igen og få mit liv tilbage, at det kan føles utrygt og medføre uro.

Generelt set er vores mentale helbred negativt påvirket under pandemien, hvilket både international forskning og også danske undersøgelser har dokumenteret. Generelt for danskerne har vi flere angst og depressive symptomer nu, end før corona-pandemien.


  • Hvad kan vi selv gøre for at få det bedre, hvis vi lider af genåbningsangst i mindre eller højere grad?

1. Vi kan først og fremmest lægge mærke til, at det sådan vi har det og vide, at det er helt normalt at føle usikkerhed og utryghed, når noget forandrer sig.


2. Hav tålmodighed med dig selv og andre. Det kan være at det tager tid. Vi har det alle sammen forskelligt. Respekter at andre måske har brug for mere eller mindre tid.


3. Øv dig på det som føles utrygt. Altså det her med i små skridt at eksponere dig for det, som rent faktisk føles ubehageligt. I sidste ende er det vigtigste at arbejde med angsten, så den ikke forhindrer dig i at leve det liv du gerne vil leve.


God genåbning!





.




249 views0 comments